Geen zin in relatietherapie maar er moet wel wat veranderen

Niemand gaat voor zijn lol een relatietherapie traject in. Het liefst wil je zo min mogelijk aandacht besteden aan je eigen fouten en aan die van de ander. Je denkt misschien: “het haalt alleen maar meer ellende naar boven”. Voor een gedeelte is dit maar waar, want je haalt nooit meer ellende naar boven, de ellende zit er al maar wordt verdoezeld, om wat voor reden dan ook.

Als er chronische relatieproblemen zijn op basis van gedragsniveau, of wellicht emotionele trauma’s die zich hebben voorgedaan, dan kan een relatietherapie traject heel goed zijn. Er moeten veranderingen komen op een diep niveau, en dat doe je niet zomaar eventjes.

Ruzies

In veel relaties gaat het op een veel oppervlakkiger niveau moeizaam. Oppervlakkiger in de zin dat er geen traumatische ervaringen zijn e.d., maar eigenlijk alleen op het gebied van communiceren. Als je niet goed weet hoe je de ander iets duidelijk moet maken, of als je vind dat je partner nooit luistert, of als jullie bij het minste of geringste terugvallen in het beschuldigen van elkaar, dan kan het verstandig zijn om de communicatie onder de loep te nemen.

Beter leren communiceren

In de workshop ‘Beter leren communiceren’ is het mogelijk om in zeer korte tijd de basisprincipes van goede communicatie te leren. Je leert hoe je de ander op een verkeerde wijze uitdaagt en een navenante reactie daarop krijgt, je leert welke rol je zelf aanneemt en waarom dit tot een ruzie leidt. Ook kom je erachter wat er niet uitgesproken wordt, zodat dezelfde ruzie steeds weer terugkeert. Erachter komen hoe je daadwerkelijk een meningsverschil, of onduidelijkheden, kunt oplossen door middel van goede en effectieve communicatie, voelt voor velen als een bevrijding.

Wacht niet te lang

Waarom zou je er mee wachten? Te lang doorgaan met een ongelijkwaardige manier van communiceren, zet je relatie op het spel. Dat hoeft niet te gebeuren!

Investeer 2 uur in het leggen van een goede communicatie-basis, en je hebt er je hele leven profijt van, in alle soorten relaties. Reserveer 2 uurtjes om samen een grote stap voorwaarts te maken!

De praktijk van Vaal Counselling is gesloten. Françoise Vaal heeft haar hart gevolgd en werkt nu als zelfstanding visual consultant bij BEELDTYPE.

 

Kan je zelfvertrouwen wel een boost gebruiken? Lees dan mijn ebook – Zelfvertrouwen! Leer vertrouwen op je natuurlijke zelf – Het is verkrijgbaar bij bol.com alhier.

Zelfvertrouwen

In dit boek heb ik de theorie van toegepaste ecopsychologie gecombineerd met veel oefeningen die ik heb gehanteerd in mijn counsellingpraktijk. Zelf leerde ik dat de zintuigen veel eerder dan onze gedachten laten weten wat wij echt nodig hebben voor onze gezondheid en ons welbevinden. Gedachten kunnen ons buitengewoon voor de gek houden, maar onze zintuigen zijn altijd eerlijk. Een authentiek zelfvertrouwen kan alleen aangekweekt worden wanneer we weer durven te vertrouwen op die zintuigen. Door wat meer in contact te komen met de natuur gaat dat eenvoudiger. Daar staan onze zintuigen open en zijn we beter in staat om te luisteren naar de informatie die ons lichaam afgeeft. Het boek geeft talloze voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt hoe hard wij de natuur nodig hebben voor onze geestelijke en fysieke gezondheid. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen leer je geleidelijk te gaan vertrouwen op de wijsheid van je zintuigen en zo te vertrouwen op je natuurlijke zelf.

Hoe werkt dit boek?
Na een uitleg over hoe het kan dat we de verbinding met onszelf zijn verloren, volgen vier stappen die mijns inziens nodig zijn om weer in verbinding te komen met jezelf. In iedere stap geef ik ook een samenvatting van de ervaringen van twee cliënten, Tom en Lisa**. Zij volgden met succes deze methode.
Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je oefeningen die je helpen met het specifieke onderdeel dat daarvoor is uitgelegd.
De vier stappen zijn:

Stap 1: Onderzoeken wat natuur voor je doet
Hierin ga je onderzoeken welke invloed de natuur op je heeft en welke ervaringen je ermee hebt gehad. Je weer openstellen voor zintuiglijke prikkelingen die voor je welzijn zorgen, staat hier centraal.

Stap 2: Bewust worden van het hoofd versus het lichaam
Deze stap maakt je bewust van het verschil tussen gedachten en gevoel. Het wordt je duidelijk op welke wijze je rationele denken je zintuigen kan dwarszitten. Verschillende manieren van het omzeilen van de zintuigen en hoe je dit kunt voorkomen worden besproken.

Stap 3: Het lichaam weer verbinden met het hoofd
Het creëren van optimale samenwerking tussen gevoel en ratio is de volgende stap. Belangrijk is om de juiste woorden te leren geven aan wat je voelt. Het voelen en denken wordt weer één. Het bekrachtigen van ervaringen door er woorden aan te geven is van essentieel belang om positieve ervaringen te verankeren in je lichaam. Dan weet je wanneer je op jezelf kunt vertrouwen.

Stap 4: Met zelfvertrouwen je eigen pad volgen
Als laatste ga je durven volgen wat je hart je ingeeft: je gaat in actie komen!
In deze stap leer je, aan de hand van voorbeelden en een actieplan, verschillende mogelijkheden om vol zelfvertrouwen de juiste weg te kiezen of beslissingen te nemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s