Relatietherapie: De oplossing gaan voelen

Van denken en analyseren alleen word je niet gelukkiger. Helaas zijn er nog steeds veel therapeuten die te lang door blijven praten en analyseren over gevoelens en gedachten uit het verleden. Inzicht krijgen dat dit zo was, is wel belangrijk. De vervolgstap moet echter zijn dat duidelijk moet worden wat je zou willen ervaren en hoe je zou willen leven. Dit kan maar gedeeltelijk via gedachten. De zintuigen spelen hier een veel grotere rol.

Het is opvallend hoe veel mensen maar lastig kunnen invoelen, hoe ze zich zou willen voelen. De reden daarvoor is heel eenvoudig: omdat er meer gedacht dan gevoeld wordt. In de wereld die we gemaakt hebben, is het ook heel lastig om niet te denken. Het wordt de hele dag van je verwacht. Of het nu op je werk, in je gezin of relatie is, alles vraagt om een bepaalde gedachtegang. Door alleen maar te denken maak je geen verbinding met alle andere informatie die in je lichaam aanwezig is. Je blijft aan de oppervlakte.

Dat lijkt een paradox: Als je alleen maar denkt, dan blijf je aan de oppervlakte in je ervaring. Wetenschappers (die hoofdzakelijk denken en analyseren) zijn het hier vaak niet mee eens. De diepgang, vinden zij, zit in de analyse en het dieper doordenken. Daar ben ik het dus niet mee eens. Diepgang van wat er daadwerkelijk speelt zit in de zintuiglijke ervaring.

In therapie, counselling of coaching is het dus essentieel dat je als cliënt daar uiteindelijk belandt: voelen waar je heen wilt, wat je goede gevoelens geeft, waar je tot in je diepste kern voldoening van krijgt. Je gaan associëren met goede gevoelens staat voorop. De zintuigen dienen aangesproken te worden. Het snelste resultaat verkrijg je door de natuur daarbij in te schakelen. Want in de natuur is alles een en al zintuig.

Oefening voor dit weekend: ophouden met denken over een oplossing, voel eens wat een oplossing zou kunnen zijn.

De praktijk van Vaal Counselling is gesloten. Françoise Vaal heeft haar hart gevolgd en werkt nu als zelfstanding visual consultant bij BEELDTYPE.

*deze blog is eerder verschenen bij Terugnaarjenatuur.wordpress.com

Beter leren vertrouwen op je instincten? Lees het in mijn ebook – Zelfvertrouwen! Leer vertrouwen op je natuurlijke zelf – Het is verkrijgbaar bij bol.com alhier.

Zelfvertrouwen

In dit boek heb ik de theorie van toegepaste ecopsychologie gecombineerd met veel oefeningen die ik heb gehanteerd in mijn counsellingpraktijk. Zelf leerde ik dat de zintuigen veel eerder dan onze gedachten laten weten wat wij echt nodig hebben voor onze gezondheid en ons welbevinden. Gedachten kunnen ons buitengewoon voor de gek houden, maar onze zintuigen zijn altijd eerlijk. Een authentiek zelfvertrouwen kan alleen aangekweekt worden wanneer we weer durven te vertrouwen op die zintuigen. Door wat meer in contact te komen met de natuur gaat dat eenvoudiger. Daar staan onze zintuigen open en zijn we beter in staat om te luisteren naar de informatie die ons lichaam afgeeft. Het boek geeft talloze voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt hoe hard wij de natuur nodig hebben voor onze geestelijke en fysieke gezondheid. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen leer je geleidelijk te gaan vertrouwen op de wijsheid van je zintuigen en zo te vertrouwen op je natuurlijke zelf.

Hoe werkt dit boek?
Na een uitleg over hoe het kan dat we de verbinding met onszelf zijn verloren, volgen vier stappen die mijns inziens nodig zijn om weer in verbinding te komen met jezelf. In iedere stap geef ik ook een samenvatting van de ervaringen van twee cliënten, Tom en Lisa**. Zij volgden met succes deze methode.
Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je oefeningen die je helpen met het specifieke onderdeel dat daarvoor is uitgelegd.
De vier stappen zijn:

Stap 1: Onderzoeken wat natuur voor je doet
Hierin ga je onderzoeken welke invloed de natuur op je heeft en welke ervaringen je ermee hebt gehad. Je weer openstellen voor zintuiglijke prikkelingen die voor je welzijn zorgen, staat hier centraal.

Stap 2: Bewust worden van het hoofd versus het lichaam
Deze stap maakt je bewust van het verschil tussen gedachten en gevoel. Het wordt je duidelijk op welke wijze je rationele denken je zintuigen kan dwarszitten. Verschillende manieren van het omzeilen van de zintuigen en hoe je dit kunt voorkomen worden besproken.

Stap 3: Het lichaam weer verbinden met het hoofd
Het creëren van optimale samenwerking tussen gevoel en ratio is de volgende stap. Belangrijk is om de juiste woorden te leren geven aan wat je voelt. Het voelen en denken wordt weer één. Het bekrachtigen van ervaringen door er woorden aan te geven is van essentieel belang om positieve ervaringen te verankeren in je lichaam. Dan weet je wanneer je op jezelf kunt vertrouwen.

Stap 4: Met zelfvertrouwen je eigen pad volgen
Als laatste ga je durven volgen wat je hart je ingeeft: je gaat in actie komen!
In deze stap leer je, aan de hand van voorbeelden en een actieplan, verschillende mogelijkheden om vol zelfvertrouwen de juiste weg te kiezen of beslissingen te nemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s